Fiat od roku 1987 - do roku 1997

Fiat je největším výrobcem automobilů v Itálii. Byl založen Giovanni Agnellin v červenci 1899 v Palazzo Bricherasio. Hlavním trhem Fiatu je Evropa. Historicky byla značka úspěšná zejména v oblasti městských vozů a supermini sektoru. V současné době má Fiat řadu modelů, zaměřených právě na tyto dva segmenty. V roce 2011 tvořily až 84% prodejů společnosti.

Podíl Fiatu na evropském trhu se po roce 2000 postupně snižovaly. V roce 2004 se však generálním ředitelem firmy stal Sergio marchinne a během pěti let podíl Fiatu na trhu vzrostl o více než 9%.Fiat vybudoval svůj pětipodlažní závod v Lingotto v letech 1915-1918 a v té době to byl největší evropský závod na výrobu aut. Později byly otevřeny závody v Mirafiori a v Turíně. V rámci přípravy na výrobu zcela nového Fiat 128 otevřela automobilka svůj nový podnik v Rivalta v roce 1968.

Po skončení první světové války zasáhla Fiat celosvětová krize, ale naštěstí již v roce 1923 začal Fiat vykazovat známky růstu. Po nastoupení Mussoliniho k moci musel Fiat ustoupit z mnohých svých plánů a muse se soustředit na výrobu vozů zejména pro domácí trh. Mezi lety 1899 a začátkem 2. světové války v roce 1939 společnost vyrobila si 45 různých modelů.

Druhá světová válka znamenala téměř zastavení výroby automobilů, protože automobilka se musela soustředit na výrobu vojenských vozidel, letadel, zbraní a vybavení pro armádu. Během války bylo mnoho továren Fiat zničeno, ale v roce 1948 byla zahájena jejich rekonstrukce.

První vůz produkovaný po skončení války byl Fiat 500 Topolino v roce 1946. Navržen byl již v roce 1936 a ve výrobě zůstal až do roku 1955.

Jeho následníkem byl Fiat 600, který se vyráběl až do roku 1969 s více než 2,5 miliony vyrobených kusů. Dalším populárním vozem této doby byl pak Fiat Nuova 500. Rok 1966 znamenal zahájení výroby modelu 124 a o rok později pak byl představen model 125.

Mezi lety 1957 a 1975 byl oblíbeným vozem Fiat 500 (Cinquecento), který byl navržen Dante Giacosou. V roce 2007 byl přebudován a v současné době se prodává po celém světě.

V roce 1989 byl na trh propuštěn malý rodinný hatchback Fiat Tipo, který zahrnoval některá špičková technická řešení a znamenal pro technologii Fiat velký posun. Byl velmi populárním na mezinárodním trhu a byl jmenován v roce 1989 Autem roku.

V roce 1990 debutoval na trhu s rodinnými vozy Fiat Tempra. V roce 1994 pak Fiat představil své SUV Fiat Ulysse. Následovaly vozy Fiat Bravo, Brava a Barchetta. Fiat Brava se stal Evropským autem roku pro rok 1996.

V 21. století Fiat pokračuje na cestě inovace a špičkové technologie s řadou nových motorů a modelů. Muži reformy byli Sergie Marchionne a Luca Cordero di montezemolo. Díky nim se Fiat vrátil na severoamerický trh.

Nové modely vyráběné od roku 2000 zahrnují Fiat Doblo, Stilo, Idea, Croma a Linea. Městský vůz Fiat Panda byl také velmi oblíbený a od roku 2012 je na trhu již třetí generace tohoto vozu. Také svou třetí generaci představil Fiat pro model supermini Fiat Punto. V roce 2005 na Frankfurt Motor Show byl odhalen Fiat Grande Punto. Designérem vozu byl uznávaný Giugiaro a vůz je postaven na platformě Fiat/GM SCCS. Po faceliftu v roce 2009 byl pak pojmenován jako Punto Evo.

Od září 2012 došlo k rozšíření Fiatu 500 o 500L, se stejnou platformou jako má Fiat Punto.

Dlouhou dobu Fiat investuje v Jižní Americe, zejména v Brazílii, kde si dlouho drže vedoucí postavení na trhu. Brazilský rozsah vozů je podobné evropskému, s přírůstky, které mají společnou platformu, a sice Fiat Palio, Palio Weekend Fiat, Fiat Palio Adventure, Fiat Siena a Fiat Grand Siena.

Také ve Spojených státech má Fiat dlouhou historii. Fiat Automobile Co. zde byla založena již v roce 1908. O rok později se zde začaly vyrábět vozy Fiat 60 HP a Fiat 16-20 HP. Tyto luxusní vozy byly vyrobeny dávno před tím, než byla založena v roce 1925 Chrysler Corporation. Továrna byla však uzavřena po vstoupení Spojených států do druhé světové války. Ford se do Severní Ameriky vrátil v roce 1950 a prodával zde originální Fiat 500, Fiat 600 Multipla, Fiat 1100, Fiat 1200 a Fiat 1300.

V lednu 2009 získala Fiat Group 20% podíl v US automobilce Chrysler LLC. Šlo o velký návrat Fiatu po 25 leté odmlce.

Fiat patří mezi jednu z deseti nejprodávanějších automobilových značekv Evropě. Navíc u vozů Fiat bylo potvrzeno, že dosahují nejnižší průměrné hodnoty emisí CO2 u vozů prodaných po roce 2008.

Již v polovině sedmdesátých let zahájil Fiat vývoj elektrických vozidel s konceptem Fiat X1/23. V roce 2008 přišel Fiat s konceptem Phylla a Fiat Bugster.

Také sportovní verze Fiat 131 Abarth byla velmi úspěšným vozem a mimo jiné v letech 1976 a 1981 Fiat 131 zvítězi v 18 dílech World Rally Championship.

Fiat zkrátka  zastával v automobilovém průmyslu od svého vzniku vedoucí úlohu. Od doby, kdy se poprvé objevil na trhu a po dnešek, vždy se jednalo o vozy, které byly dobře promyšleny a vyvinuty a také uznávány po celém světě. Jejich logo se stalo symbolem společenského postavení, historií vynikajícího automobilu, prestiží a tradicí.